Succesvol verkopen via het partnerkanaal
Een goed partnerprogramma is de basis voor succesvolle verkoop via het partnerkanaal. Daarvoor moeten beide partijen investeren in elkaar en de relatie, met als doel de gezamenlijke klanten optimaal te bedienen. Competente distributiepartners en professionele support en delivery vanuit de organisatie zijn daarvoor essentieel. BOS kijkt naar de hele waardeketen en bepaalt samen met u op welke onderdelen er commerciële verbetertrajecten zijn, van orderproces tot provisieregelingen en marketing support.
Met een BOS Bedrijfsacademy wordt een volledig certificerings- & accreditatieproces ingericht voor uw organisatie. Dat doen we al jaren succesvol voor grote organisaties als Ziggo-Vodafone, Ricoh en Essent. We weten wat ervoor nodig is om zowel direct sales als het partner kanaal goed in te richten:
Business Partner Contracting: duidelijke spelregels
Een goed Business Partner contract maakt verwachtingen over en weer helder. BOS heeft de kennis en ervaring om professionele partnerovereenkomsten te ontwikkelen. Daarin worden o.a. de afspraken over ontwikkeling en certificering van partners vastgelegd. Maar ook het marktgebied waarbinnen de partner actief kan/mag zijn, welke proposities er verkocht mogen worden of met welke (interne) ‘business-rules’ rekening gehouden moet worden. Daarnaast zorgt BOS dat in de Business partner overeenkomst de eisen aan de partner worden vastgelegd. En op welke support programma’s de business partner kan rekenen vanuit de Vendor-organisatie voor orderprocessen, provisieregelingen en/of marketing support.
Channel marketing
Fabrikanten, importeurs of franchisegevers die producten of diensten via een partnerkanaal verkopen, hebben behoefte aan specifieke programma’s voor channel partners. Zodat deze op een effectieve en efficiënte manier meer gaan verkopen. BOS heeft ervaring in de ontwikkeling van gerichte trainingen, marketing support en financiële incentives zoals volumekortingen. En kent afspraken over een ‘kick-back’ op de kosten van opleidingen. Voordeel voor partners: maximale ondersteuning in een gedegen partnerprogramma om samen beter te scoren.
Training en opleiding
Klanten willen zaken doen met deskundige, betrouwbare en sociaal vaardige leveranciers. Het professioneel opleiden en trainen van uw business partners is dus van groot belang. En ons specialisme! BOS ondersteunt bij het ontwerpen van opleidingspaden (certificeringsschema’s) op basis van de eisen waaraan uw business partners moeten voldoen qua samenstelling van het verkoopteam of het vereiste kennisniveau (eventueel per propositie en/of marktsegment dat door de partner wordt bediend). Het trainingsaanbod wordt dan ook altijd in nauw overleg met Sales- & Marketing (en eventuele andere betrokkenen) samengesteld.
Certificering en accreditatie
Verkopers en andere medewerkers met klantcontact, worden specifiek getraind en aanvullend gecertificeerd. Certificering betekent kwaliteitsborging op persoonlijk niveau. De certificering binnen de BOS bedrijfsacademies wordt jaarlijks herhaald, zodat de kwaliteit van dienstverlening op niveau blijft.
Als alle relevante medewerkers getraind en gecertificeerd zijn, kan de organisatie als geheel in aanmerking komen voor accreditatie. Daarvoor geldt wel dat de integrale aanpak van BOS succesvol is doorgevoerd over alle processen die bepalend zijn voor de klantbeleving.
Meer informatie
Wilt u meer weten over certificering en accreditatie van uw partnerkanaal? Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op! Mail naar info@bos-com.nl, vul het contactformulier in of bel ons op nummer +31 (0) 341 498 160.