Ook tijdens de Olympische Winterspelen hebben we vaak kunnen zien wat het betekent om te winnen. De kick die het geeft, de bevestiging van een uitzonderlijke prestatie en de inspiratie om het de volgende keer nóg weer beter te doen. Maar wat is winnen nou eigenlijk?

Vaak wordt winnen ervaren als overwinnen; als we het maar beter doen dan onze concurrenten. Een gedachte die bij veel ondernemers heerst. Deze focus op de concurrent is in zaken levensgevaarlijk. Dan wordt ondernemen oorlog en zijn er alleen maar verliezers.

Alles went, ook een concurrent
Wie is nou eigenlijk die concurrent? Er zijn grofweg drie soorten concurrenten te benoemen:
1. Inside concurrenten; bedrijfsonderdelen van dezelfde organisatie die elkaar beconcurreren
2. Outside concurrenten; de concurrenten in de markt die we bij naam kennen
3. Outsight concurrenten; de mededingers die opeens uit het niets de markt betreden en vaak een onverwachte en grote bedreiging vormen. Voorbeelden daarvan zijn de grote supermarkten die boeken verkopen en daarmee een concurrent worden voor de boekwinkels. Of oliemaatschappijen die in hun tankstations een ruim assortiment kruidenierswaren verkopen en daarmee een concurrent zijn voor supermarkten etc.  Omdat er concurrenten genoeg zijn, je niet altijd weet wie ze zijn en waar ze vandaan komen, is het weinig productief om je daar al te veel mee bezig te houden. We kennen tenslotte allemaal het gezegde van die twee vechtende honden en wie er uiteindelijk met het been vandoor gaat…

Ga voor de medaille
Beter is het om intensief bezig te zijn met je klant en de kwaliteit van je producten en diensten. Hoe ervaart de klant deze kwaliteit; gaan we daarin te ver of schieten we te kort? Welke behoefte leeft er en waar kunnen we nét dat stapje extra doen? Sven Kramer en Irene Wüst spraken meerdere malen over ‘lekker schaatsen’ en ‘goed schaatsen’. Natuurlijk gingen ze voor goud. Maar dat bereikten ze door zich te concentreren op een uitzonderlijke prestatie, niet door met de mededingers bezig te zijn. Of zoals Jean de la Fontaine zegt: ‘Men loopt gevaar te verliezen als men te veel wil winnen.’

Gedeelde podiumplaats is ook eremetaal
In zaken ligt het iets genuanceerder. Meerdere bedrijven kunnen het tegelijk uitzonderlijk goed doen. Zij staan als het ware gezamenlijk op de eerste plaats (Albert Heijn en Jumbo / Audi, Mercedes en BMW etc.) Dat bereiken ze alleen door te willen winnen met hun klanten, niet van hun concurrenten.

Winnen doe je door het extreem goed te doen, een bijzondere prestatie te leveren. En steeds weer te verbeteren. Vanuit die gedachte helpt BOS haar klanten winnaars te worden en te blijven.

Wil je graag in gesprek met BOS? Neem dan contact met ons op of mail mij direct (marco@bos-com.nl).

Marco Pesie